Minggu, 29 November 2015

**PATONG KUDA**

Pagi itu si Marollop lari-pagi..., jogging lah cakap orang sekarang, pagi ini dia tak membawak bini' nya..
Si Marollop belari-lari kecik mengelilingi taman kota nan indah, akhirnya capek jugak kawan ni.., maklom lah dah hamper jadi opung², NIK 62 pulak ya kan...? (istilah orang² Telkom...hik..hik)
Dengan napas yang ngos-ngosan tedudoklah dia di tengan taman yang ada aer-mancur yang ditengahnya ada patong kuda jantan, dan terjadilah percakapan...

Kuda : "Loop...Oiii... Marollop...!"
Marollop : "BAH... sapa pulakni yang manggel² nama ku..." (dalam hati si Marollop...agak² kembot siket, soalnya tak ada orang disekitar situ)
Kuda : "Lop...!, aku disini di blakang kow, cok kow tengok ke belakang Lop...!"
Marollop : "BAH...!, kow nya tu Da..., ada apa kow panggel² aku...?"
Kuda : "Gini Lop, aku cumak mo mintak aja nya sama kow..."
Marollop : "Mintak apanya kow Da...?"
Kuda : "Lop.., tolonglah besok kow bawak kan kuda betina yang masih muda untok menggantikan aku, soalnya aku dah tak kuat lagi bediri tiap hari disini, dah gak kuat lagi kakik ku..."
Marollop : "Alah kecik laa itu Da..., nantik lah ku bawak kan yaa...?"
Besoknya si Marollop ma bini'nya si Tiur jogging, pas ketika orang bedua tu capek, dudoklah orang tu di pingger kolam yang ada patung kuda tu..., ntah napa si Marollop ni lupa pulak ma janjinya yg mo mbawakan kuda betina, akhirnya merepetlah si Patong Kuda Jantan tu...
Kuda  : "Woiii.... Lop....Lop..., yang kumintak bawak kan kuda..!, napa kow bawakan babi gendut macam ni..., paok kali pon kow...!!!"

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

kasih komen yah...